Podczas pozycjonowania strony internetowej najważniejszym celem jest uzyskanie jak najwyższego miejsca pozycjonowanego serwisu w wynikach wyszukiwania, wyświetlanych po wpisaniu przez użytkowników do wyszukiwarki interesujących nas haseł. Najpopularniejsze wyszukiwarki, w tym dominująca na rynku – Google, wyświetlają przy standardowych ustawieniach zazwyczaj 10 odnośników do stron (pomijając reklamy i różnego rodzaju dodatkowe funkcje wyszukiwania).

Ze względu na to, że około 90% użytkowników korzysta tylko z pierwszej strony wyników i nie szuka informacji ukrytych dalej, tzw. TOP 10 uważa się powszechnie za podstawowy cel pozycjonowanie stron.

Jaką skuteczność ma pozycjonowanie?

Ilość wyszukiwań nieustannie rośnie – poniżej przedstawiamy dane dotyczące ilości wyszukiwań na przestrzeni lat.

Jak wygląda pierwsza strona w wynikach wyszukiwania?

Wpisując w wyszukiwarce dowolne hasło, zobaczysz pierwszą stronę wyników wyszukiwania, która może prezentować się w taki sposób:

Wygląd pierwszej strony wyników wyszukiwania może nieznacznie zmieniać się w zależności od wyszukiwanego hasła – w tym przypadku na górze widać płatną reklamę produktową, czyli Google Shopping. Następne wyniki to również płatne reklamy tekstowe, czyli linki sponsorowane. Poniżej widoczne są naturalne wyniki wyszukiwania, a po prawej stronie tzw. graf wiedzy (pokazujący dodatkowe informacje o szukanym obiekcie).

Wpływ pozycji na klikalność

W tabeli poniżej znajdziesz informacje, jak duży wpływ ma osiągana przez Twoją stronę pozycja w rankingu wyników wyszukań Google na klikalność, czyli stosunek liczby kliknięć w link do liczby wyświetleń (na komputerach stacjonarnych – desktop i w urządzeniach mobilnych – mobile). Dane zostały udostępnione przez Advanced Web Ranking i pochodzą z maja b.r. – pokazują określony współczynnik klikalności CTR (%) dla danych pozycji. Co to oznacza? Jeśli Twoja strona znajdzie się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwań, średnio 28,93% użytkowników, którzy zobaczą te wyniki, kliknie w Twój link.

Algorytm Google

Znając już dane na temat ilości użytkowników oraz klikalności poszczególnych wyników, wiemy, jak olbrzymi zasięg ma wyszukiwarka i jak ważne jest, by być na pierwszej stronie wyników, a co za tym idzie – dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie. Pojawia się jeszcze pytanie – jak to robić i na jakie czynniki należy zwracać uwagę?

Jak zdobyć pierwsze pozycje dzięki pozycjonowaniu?

Wyścig o pierwsze pozycje dla Twojej strony w wyszukiwarce to złożony proces, uwzględniający działania z zakresu optymalizacji technicznej, rozbudowy strony pod kątem treści i pozyskiwania wartościowych linków – proces ten wymaga czasu oraz sporego wysiłku. Punktem wyjścia dla naszych działań jest to, ile pracy do chwili obecnej wykonała konkurencja przy pozycjonowaniu swoich stron na daną frazę.

Istnieją branże, w których niezwykle trudno będzie się przebić, bo witryny obecne w TOP 10 mają za sobą wiele lat pozycjonowania oraz setki tysięcy złotych wydane na wyprzedzenie konkurencji i utrzymywanie swoich wyników. Wysokie pozycje dla firm bardziej niszowych, gdzie konkurencja nie jest tak silna, będą zdecydowanie łatwiejsze do osiągnięcia, ale też – jak łatwo się domyślić –wiązać się to będzie z mniejszym ruchem oraz niższą konwersją.

Jak Google ustala pozycje stron internetowych w wynikach wyszukiwania?

Kolejność, w jakiej pojawiają się konkretne podstrony, nie jest przypadkowa – ranking w wyszukiwarce jest ustalany na podstawie ponad 200 mierzalnych i jednoznacznych czynników, a za jego ułożenie odpowiada algorytm wyszukiwarki. Oznacza to, że pod uwagę brane są tylko te elementy, które bez cienia wątpliwości można przypisać do danego adresu www w internecie. Ważne jest także, że poszczególne czynniki mogą mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na wyniki.

Nie jest znana pełna lista czynników, które Google bierze pod uwagę, ale od marca 2018 r. wiemy, że najważniejsze są 3 elementy*:

  • content na stronie i linki prowadzące do serwisu,
  • RankBrain – system uczący się Google, który, jako część algorytmu, interpretuje zapytania wprowadzane do wyszukiwarki i pomaga w wyświetlaniu wyników zgodnych z intencjami użytkowników, niekoniecznie poprzez ścisłe dopasowanie słów kluczowych tak, jak to się działo wcześniej.

Jak widać, pozycjonowanie i SEO musi wiązać się z szeregiem działań z zakresu optymalizacji Twojej strony (poprawa kodu i struktury), tworzenia i pracy z treściami (rozbudowa Twojej strony) oraz link buildingu (pozyskiwanie linków prowadzących do Twojej strony). Przy realizacji strategii pozycjonowania Twojej strony zwracamy też – zgodnie z zaleceniami Google – szczególną uwagę również na content marketing, czyli tworzenie i dystrybucję użytecznych oraz wartościowych treści dla Twoich potencjalnych klientów oraz analitykę internetową, która pozwala nam zmierzyć efekty prowadzonych działań i zwiększyć ich skuteczność.

Wyszukiwarka i ruch organiczny

Ze względu na ogromną liczbę użytkowników w wyszukiwarkach ruch z wyników organicznych jest zazwyczaj najważniejszym źródłem ruchu na Twojej stronie internetowej. W procesie pozycjonowania ważne jest, aby mierzyć siły na zamiary i przy założonym budżecie na działania uzyskiwać odpowiedni zwrot z inwestycji.

Można przyjąć kilka taktyk pozyskiwania ruchu na stronę. Wydawać się może, że najskuteczniejszą metodą na zdobycie dużego ruchu będzie wypozycjonowanie serwisu na najmocniejsze frazy, definiujące daną branżę. Stosowanie takiego podejścia może jednak skutkować tym, że przez długi czas nie zauważysz efektów – aż do momentu osiągnięcia zamierzonych pozycji. Zaczynając od łatwiejszych słów i stopniowo zwiększając ich liczbę, masz szansę dość szybko odczuć wzrosty ruchu – początkowo niewielkie, stopniowo powiększające ilość użytkowników na Twojej stronie.

Spójrzmy zatem, na przykładzie danych jednego z naszych klientów, jak zwiększająca się widoczność wpłynęła na ruch w kontekście wyników organicznych oraz jakie miało to przełożenie na cały ruch na stronie.

Niezależnie więc od tego, czy po raz pierwszy słyszysz o pozycjonowaniu stron www, czy też Twoja strona była już widoczna na w wynikach wyszukiwania Google, musisz wiedzieć, że widoczność GWARANTUJE wzrost ruchu i daje szansę na wysoką sprzedaż.

Pozycjonowanie krok po kroku

Wiesz już, jak dobrać odpowiednie dla Twojego biznesu słowa kluczowe. Czas więc, żebyś dowiedział się więcej o innych krokach podejmowanych w procesie pozycjonowania stron www. To ta część pracy, którą zajmujemy się na co dzień.

Analiza i audyt witryny

Zarówno analizę, jak i audyt witryny przeprowadzamy na początku procesu pozycjonowania (w razie potrzeby możemy te działania powtórzyć w dowolnym momencie naszej pracy z Twoją stroną). Za ich sprawą możemy dostrzec, jakie obszary funkcjonowania Twojej strony internetowej wymagają naszej natychmiastowej interwencji. Poznajemy też te elementy, które działają bez zarzutu. Ta weryfikacja widoczności witryny w wyszukiwarce i jej technicznego stanu pozwala nam zaplanować kolejne miesiące prac, a Tobie zobaczyć, ile wysiłku należy włożyć, aby Twoja strona stała się przyjazna jednocześnie dla użytkowników i Google. W analizie bierzemy pod uwagę np. zawartość pliku robots.txt i indeks strony.

Przygotowanie elementów do optymalizacji

Pozycjonowanie to proces bardzo złożony, a jednym z ważniejszych zadań jest wybranie i przygotowanie elementów do jej optymalizacji. W podjęciu odpowiedniej decyzji pomogą nam wnioski z analizy i audytu witryny, warto też sugerować się wskazówkami jakościowymi Google. W pierwszej kolejności możemy zająć się optymalizacją np. zweryfikowanej struktury i nawigacji witryny, zmierzonego czasu ładowania strony internetowej czy przeanalizowanej treści na serwisie (włącznie z metatagami i strukturą nagłówków).

Wdrożenie

Odpowiednio przygotowana optymalizacja serwisu przewiduje wprowadzenie wielu modyfikacji – najczęściej w profilu linkowym, treściach i kodzie źródłowym strony. Bardziej szczegółowo wymienić możemy między innymi opublikowanie zoptymalizowanych pod kątem fraz kluczowych opisów na poszczególnych podstronach, wdrożenie niezbędnych zmian w indeksie strony, konstrukcji adresów URL i strukturze przekierowań, czy też naprawę błędów walidacji W3C. Najważniejsze jednak, że za modyfikację strony odpowiadają wykwalifikowani Web-Developerzy, a nad całym procesem czuwa opiekun SEO Twojego serwisu.

Analiza wyników

Po wdrożeniu niezbędnych poprawek nie kończy się nasza praca, bo stale musimy obserwować zmiany w widoczności Twojej strony. Dzięki temu możemy na bieżąco analizować, jakie efekty przynosi nasze pozycjonowania i szybciej zareagujemy, gdy zmiany – zgodnie z założeniem, że testować należy różne rozwiązania – nie będą skuteczne, a sama strategia pozycjonowania strony będzie wymagała korekty, aby było możliwe osiągnięcie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania oraz większego ruchu na stronie.

Ile mam czekać na wyniki?

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony internetowej jest procesem, który zabiera sporo czasu.

Chcąc podnieść pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, trzeba nie tylko posiadać ciekawą ofertę asortymentową, która przemawiać będzie do konkretnego klienta. Konieczne jest także podjęcie działań, takich jak optymalizacja i pozycjonowanie.

Nie powinieneś mieć jednak złudzeń, że w krótkim czasie można osiągnąć wysoką pozycję w rankingu wyszukiwarki Google. Warto znać podstawy pozycjonowania i wiedzieć ile trwa pozycjonowanie i po jakim czasie można spodziewać się pierwszych efektów działań SEO (Search Engine Optimization) w wynikach wyszukiwania?

Jeśli dopiero poznajesz podstawy pozycjonowania www, powinieneś poczytać trochę o sposobie oceny witryn stosowanym przez Google. Roboty działające w wyszukiwarce pełzają po stronach internetowych i oceniają ich treść, jakość, ilość wystąpień słów kluczowych czy linki wychodzące. Jeśli Google zauważy, że wciąż modyfikujesz stronę, starasz się ją udoskonalać, poprawiać, stosując przy tym zasady dobrego SEO, wyszukiwarka doceni Twoje działania. Roboty będą częściej odwiedzały witrynę, dzięki czemu będzie ona częściej indeksowana. W konsekwencji będziesz miał możliwość uzyskania lepszej pozycji w rankingu. Przyjęcie podejścia procesowego w pozycjonowaniu, czyli podejmowanie systematycznych działań SEO, przyczyni się do osiągnięcia wysokiej i stabilnej lokaty w wynikach wyszukiwania Twojej strony internetowej.

Ile trwa pozycjonowanie?

Choć wiesz już, że Google docenia modyfikacje strony internetowej, zastanawiasz się pewnie, ile trwa pozycjonowanie stron internetowych. Nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż podjęcie takich samych działań SEO nie będzie tak samo efektywne w przypadku różnych stron internetowych. Pozycjonowanie stron internetowych w Google zależy głównie od budżetu na działa SEO oraz przyjętej strategii SEO. Długość okresu, po którym wystąpią pierwsze efekty pozycjonowania, zależy m.in. od:

  • branży, w której działasz – w jednej branży łatwiej jest zaistnieć, w innej potrzeba dużo więcej czasu, warto tutaj też uwzględnić to, czy działasz w całym kraju, czy tylko w swoim regionie;
  • profesjonalisty od pozycjonowania, z którego usług korzystasz – dobry specjalista, nie zapewni Ci pozycji w miesiąc, ale będzie podejmował rozsądne działania tak, aby w możliwie najkrótszym czasie Twoja pozycja nie tylko stała się wysoka, ale także stabilna w wynikach wyszukiwania;
  • zastosowanej strategii SEO – nie każdy pozycjoner ma taką samą strategię, dla jednych ważny jest szybki wzrost pozycji oraz wzrost ruchu na stronie www, nie patrząc przy tym na konsekwencje, inni zdecydują się na kompleksowe pozycjonowanie stron, które zajmuje więcej czasu, ale przynosi większe korzyści;
  • historii prowadzonej przez Ciebie strony – jeśli strona ma nieciekawą historię, czyli została przez Google uznana za łamiącą zasady, najpierw należny odbudować do niej zaufanie, a to wydłuża czas oczekiwania na efekty;
  • znajomości podstaw pozycjonowania – dzięki temu będziesz wiedział, na co przeznaczasz pieniądze i specjalista SEO nie będzie musiał Cię przekonywać, że dany wydatek jest uzasadniony, przez co szybciej zostaną wdrożone niezbędna działania;
  • intensywności działań konkurencji – jeśli Twoi konkurenci również poświęcają dużo czasu i energii, aby zbudować widoczność w wyszukiwarce, musisz liczyć się z tym, że by ich pokonać, będziesz potrzebował czasu i wytrwałości w działaniach.

Kanały ruchu organicznego

Pozycjonowanie strony to nie tylko standardowe działania w wyszukiwarce – obecnie masz zdecydowanie więcej możliwości, by zwiększyć widoczność swojej strony w sieci. Gdzie warto być?

Google News

Przede wszystkim – jeśli np. posiadasz bloga lub portal informacyjny – możesz skorzystać z publikacji tworzonych w nim artykułów w Google News. To agregator gromadzący opinie, analizy i artykuły dotyczące m.in. aktualnych wydarzeń, który – gdy te odpowiadają na wprowadzone w Google zapytanie – wyświetla je na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Co to oznacza? Wysokie pozycje bez nadmiernego nakładu pracy. Żeby jednak wszystko to było możliwe, Twoja strona powinna spełnić szereg wymagań technicznych oraz formalnych. Po podłączeniu jej do Google News pamiętaj, aby każda prezentowana przez Ciebie treść zawierała ważne i wartościowe – z punktu widzenia użytkownika – informacje. Jednocześnie wiadomości muszą być aktualne, bo tylko takie zostaną przez Google zaakceptowane. „Wiadomości” to nie miejsce dla felietonów, instrukcji czy porad, lecz dla treści przyciągających uwagę i opisujących zdarzenia rzeczywiste.

Google Grafika

Cała sieć jest obecnie wypełniona fotografiami uzupełniającymi publikowane treści, co oznacza, że i na Twojej profesjonalnej stronie zdjęcia na pewno się pojawią. Jest to świetna okazja, by wykorzystać ich potencjał w skutecznym pozycjonowaniu w Grafikach Google – to kolejne źródło, w którym użytkownicy poszukują kluczowych dla nich informacji. Jeśli chcesz odnieść sukces na tym polu i w ten sposób przyciągnąć ruch na swoją stronę, musisz pamiętać o kilku parametrach, które mogą mieć na to wpływ:

  • Parametr ALT – zawsze uzupełniaj alternatywny tekst (słowa kluczowe), który – w przypadku problemów wyszukiwarki z wczytywaniem zdjęcia – będzie się wyświetlał w jego miejscu. Opis ALT powinien być unikalny i zrozumiały, bo jego główną rolą jest poinformować użytkownika, co znajduje się na zamieszczonym na stronie zdjęciu.
  • Linki prowadzące do obrazka – pojawiają się po to, by zarówno użytkownik, jak i roboty Google mogły z łatwością do niego dotrzeć. Ważne, żeby link do grafiki znajdował się na kilku podstronach serwisu, będzie to czytelna informacja dla robotów, że obrazek jest ważny.
  • Nazwa pliku ze zdjęciem – powinna być związana z tym, co przedstawia grafika, jak i również słowami kluczowymi, które chcemy w ten sposób wypozycjonować.

Warto też zadbać o tytuł grafiki i treść, którą ją otacza, tytuł strony, na której grafika się znajduje i lokalizację obrazka na serwerze, wagę oraz rozmiar zdjęcia, a także jego odpowiedni format.

Efekty pozycjonowania stron i ich grafik znajdziesz w Google Search Console w dziale skuteczność.

YouTube

YouTube to potężny serwis internetowy, na którym bezpłatnie można umieszczać, odtwarzać, oceniać i komentować filmy. To jednocześnie kolejne miejsce, w którym przebywa niezliczone grono potencjalnych klientów, jeszcze nieświadomych, że są zainteresowani Twoimi usługami. I tutaj warto więc się pozycjonować. Jak to robić najlepiej? Musimy pamiętać o kilku zasadach:

  • Zadbaj o odpowiedni tytuł, który nie tylko zachęci użytkowników do obejrzenia Twojego filmu, ale będzie także zawierał właściwe słowa kluczowe.
  • Przygotuj miniaturę, która przykuje uwagę i sprawi, że użytkownicy będą chcieli sprawdzić, co dla nich przygotowałeś.
  • Dobierz użyteczny opis – informujący o tym, co znalazło się w Twoim filmie i zoptymalizowany pod kątem fraz kluczowych, a także pasujący stylem do tytułu i miniatury. Pamiętaj koniecznie, by umieścić w nim link do Twojej strony firmowej. Zastanów się również nad linkami do najciekawszych fragmentów filmu i ewentualnych materiałów dodatkowych.
  • Stwórz tematyczne SEO tagi, które pozwolą z łatwością odnaleźć Twój film wśród konkurencji.
  • Zwróć uwagę na nazwę pliku (bez polskich znaków!) – ona również może zawierać w sobie pomocne słowa kluczowe.
  • Bądź dostępny – odpowiadaj na komentarze użytkowników – przy odrobinie Twojego zaangażowania i pomocy ze strony SEO oni mogą stać się Twoimi klientami!

Efekty pozycjonowania stron, a tak naprawdę ich filmów weryfikujemy w panelu YouTube, tam gdzie filmy zostają przesyłane.

Google Maps / Google Business

Kluczowym miejscem, w którym powinieneś prowadzić działania z zakresu pozycjonowania Twoich stron, są też Mapy Google. Mechanizm wyświetlania wyników dopasowanych do obecnego położenia użytkownika wyszukiwarki Google (wykorzystanie geolokalizacji) najskuteczniej wykorzystywany jest w pozycjonowaniu lokalnym. Na czym to polega? Posłużmy się przykładem. Załóżmy, że mieszkasz na stałe we Wrocławiu, w łazience zepsuł Ci się kran, więc potrzebujesz pomocy fachowcy – hydraulika – który naprawi tę niespodziewaną usterkę, ewentualnie sprawdzi też instalację, a może nawet zakupi nową baterię łazienkową i od razu ją wymieni. Wpisując w wyszukiwarce hasło „hydraulik”, oczekujesz, że w wynikach pojawią się firmy z Twojej okolicy, a nie z drugiego krańca Polski – szukasz pomocy, która będzie „pod ręką”. Google doskonale o tym wie, dlatego – mając możliwość określenia Twojej obecnej lokalizacji za pomocą GPS – w odpowiedzi na Twoje zapytanie wyświetli przede wszystkim mapkę z pobliskimi punktami usług hydraulicznych wraz z podstawowymi informacjami na ich temat. Na przykład zapytanie z lokalizacji Wrocław, wyświetli wyniki z Wrocławia nawet gdy użytkownik nie dopisze miasta – w tym wypadku stolicy Dolnego Śląska.

Co zrobić, by Twoja firma mogła znaleźć się w tych wynikach? Zacznijmy od podstaw. Po utworzeniu konta w Google (jeśli dotychczas go nie zakładałeś), zarejestruj się w Google Moja Firma i stwórz tam profil własnej działalności, pamiętając o opublikowaniu wszystkich istotnych dla użytkowników informacji. Poza tymi oczywistymi, jak nazwa firmy, dane kontaktowe, godziny otwarcia, czy oferta produktowa, zatroszcz się też o unikalny opis swojej firmy (pamiętaj przy tej okazji o frazach kluczowych) oraz atrakcyjne zdjęcia i grafiki (również odpowiednio opisane). Swoją wizytówkę koniecznie połącz z firmową stroną internetową – umieszczając w Mapach Google link do Twojej strony www, to samo zrób na stronie, publikując odnośnik do wizytówki w Google.

Na pozycjonowanie stron internetowych w Mapach Google poprzez wizytówkę Google Moja Firma wpływają też inne działania, takie jak pozytywne opinie użytkowników (warto zadbać o to, aby Twoi Klienci zostawiali sporo takich pozytywnych opinii – Google promuje firmy z najwyższą średnią ocen) oraz regularna publikacja wpisów. Wpisy w Google dla firm działających lokalnie to stosunkowo nowa funkcjonalność, o której nie wszyscy jeszcze wiedzą, czyli szansa na wyprzedzenie Twojej konkurencji w wyszukiwarce. Pozwoli Ci ona na umieszczanie ogłoszeń i ofert, informowanie swoich potencjalnych Klientów o dostępności nowych lub popularnych produktów oraz o wydarzeniach, które organizujesz w swoim sklepie.